Jan en Aafke fietsend door Canada

Vancouver, 20 mei 2008.

Goede vlucht, maar dan paniek!

De reis naar Schiphol met de bagage in de verhuiskar van Woonstede verliep zaterdag voorspoedig. Het inchecken duurde lang, maar we hadden veel belangstelling voor de enorme fietsdoos van Koga Miyata. Die brachten wij persoonlijk naar het loket "Odd bagage". Het vliegtuig vertrok keurig op tijd. Wij waren verrast door het grote aantal mensen dat meereisde. Velen gingen vanaf Calgary verder op familiebezoek. De reizigers naar Vancouver bleven bij de tussenlanding in het vliegtuig. Daarna verder over de schitterende Rocky Mountains. Daar rijden we straks doorheen!

Na een zachte landing in Vancouver moesten we lang wachten op de tandem en de fietskar. Maar de Canadees met zijn hondje stond ook op zijn huisdier te wachten. Eindelijk kwam het hondje in zijn koffer en onze fietskar. Maar nog steeds geen grote doos met de tandem. Jan informeerde bij de balie of er nog meer bagage kwam, maar deze man kon daar niets over zeggen. Ik moest bij de Air Transat-balie zijn. Maar daar was niemand meer en de andere balies deden niets voor ons. Uiteindelijk wist de floormanager van de luchthaven de dame van Air Transat te vinden. Er was geen tandem! Een uur later vertrokken we - zonder tandem - van het vliegveld naar ons hotel.
Vol twijfel gingen we na een dag van 33 uur naar bed.

Zondag weer gebeld met de bagage-afhandeling op het vliegveld, maar nog geen teken van een tandem. Met Hans (van onze Canadese sponsor, AMJ Campbell Int.) hebben we in de binnenstad gebruncht en hij heeft ons Stanley Park en de stad laten zien. Terug in het hotel geen bericht over de tandem. De bagage-afhandeling had de voice-mail aan. In arren moede het kantoor van Air Transat in Nederland gemaild over de situatie. Die meldde maandag dat de tandem van Schiphol op het vliegtuig was gezet (wat wij ook hadden gezien; een tandemdoos valt nogal op!). De hele zondag duurde de onzekerheid voort. Ondanks telefoontjes geen positief antwoord. We sliepen die nacht heel slecht.

Maandag is Victoria Day in Canada. Jan zocht op Internet naar alternatieven: motorhomes of campers. Je kunt een tas met kleren missen, maar je middel van vervoer voor 4 maanden; dat is andere koek. Een motorhome voor 4 maanden huren kost meer dan 15.000 CAN $; dat is geen reële optie.
Om 11:15 uur werd op de deur van de hotelkamer geklopt: telefoon van Air Transat. De dame zei vol verbazing: Wat een grote fiets hebt u!
Toen wist ik dat de tandem terecht was. Zij wist alleen niet wanneer hij bij het hotel bezorgd zou worden.

De hele ochtend regent het en hangen wij op onze hotelkamer. Alleen maar puzzels oplossen verveelt ook behoorlijk. Elke auto wordt in de gaten gehouden: zou daar de tandem mee komen?
's Middags komen we op onze wandeling langs het oudste huis van Vancouver, dat tijdens een grote brand in 1886 gespaard is gebleven. Uit verveling en de jetlag gaan we vroeg naar bed. Nog steeds geen tandem! Om 00:30 uur worden we wakker van een enorme klap. We sliepen net weer toen om 01:15 uur op de deur geklopt werd; de tandem is bezorgd! De doos is heel erg beschadigd. Hoe zou de fiets er uit tevoorschijn komen?

Na het ontbijt hebben wij de fiets uitgepakt. Wonder boven wonder mankeert die helemaal niets. Jan heeft de onderdelen weer gemonteerd en alles werkt goed. Er zit zelfs geen schrammetje op het frame; ongelooflijk! Vanmiddag gaan we een proefrit maken en dan gaan we morgen aan de grote tocht beginnen.

Jan en Aafke Keijzer

FOTO'S:

10 november: Nieuws bijgewerkt - 18 september: Foto's toegevoegd - 24 augustus: Route bijgewerkt